Artykuły Branżowe:

09 lipca 2021

Kreatywność - wrodzona czy wyuczona?

“Wszystkie dzieci rodzą się artystami. Problemem jest pozostanie artystą podczas dorastania” ~ Pablo Picasso

Każdy z nas ma wrodzony niesamowity dar - wyobraźnię. Jako dzieci mamy nieskończenie wiele pomysłów na zabawy, nietypowe skojarzenia oraz chętnie zajmujemy się twórczymi projektami - lepimy z plasteliny, układamy klocki, piszemy wierszyki dla swojej Mamy. Dzieci wynajdują nowe zastosowania dla różnych przedmiotów na przykład tworząc bazy z dwóch krzeseł i koca. W tym wczesnym okresie życia nie ma dla nas granic, bo jako dzieci wszyscy jesteśmy twórczymi wynalazcami i badaczami nieznanego nam jeszcze świata.

Wkraczając w dorosłość hamujemy swoją twórczą postawę i wyobraźnie. W szkole, w domu, w pracy ograniczają nas normy społeczne i kulturowe, które wraz wiekiem zacieśnia obowiązująca etykieta zachowań - co powinniśmy zrobić, a czego nie. Dorastając i ucząc się mamy skłonność do opierania się na dotychczasowej, zdobytej wiedzy, doświadczeniach i rutynie. Trzeba pamiętać, że normy społeczne i przybrane wzorce zachowań to nic złego, dopóki nie zdominują naszego życia i sposobu myślenia. Warto zwrócić uwagę, że kreatywność jest w każdym z nas, tylko jako osoby dorosłe wolimy trzymać się bezpiecznych rozwiązań, nie podejmować ryzyka i nie wychodzić poza schematy. Zdobywana przez nas wiedza powoduje nie tylko lepsze rozumienie świata, ale niestety czasami pogłębia naszą autocenzurę, nie dającą przyzwolenia na popełnianie błędów, a to one często są kluczem do sukcesu.

Wraz z wiekiem ludzie stają się coraz mniej kreatywni. Nie tylko trzymają się klasycznych rozwiązań i przestają być ciekawymi świata (co wiąże się z brakiem większej eksploracji informacji na temat otaczającego środowiska), ale często rezygnują z aktywności, które z ich perspektywy nie są ich mocną stroną. Powoduje to zaniechanie czynności takich jak np. rysowanie, malowanie, granie na instrumentach. Bycie dorosłym nie oznacza, że nie jesteśmy w stanie znów korzystać z twórczego myślenia i podejmować się wyzwań mniej lub bardziej artystycznych.

Zastanówmy się ... Dlaczego kreatywność jest nam dziś potrzebna?

Nowe pomysły i rozwiązania są potrzebne w różnych sytuacjach życia zawodowego i prywatnego, aby zrozumieć jak ważna jest kreatywność trzeba zdać sobie sprawę, że na co dzień w domu, w szkole używamy naszej wyobraźni i nieszablonowego myślenia nawet przy prostych czynnościach, na przykład: czy kiedykolwiek próbowałeś wymyślić temat artykułu prasowego lub posta w mediach społecznościowych? Czy przyrządziłeś danie na obiad bez przepisu? Czy myślałeś nad tym jaki kolor ścian będzie pasować do Twoich mebli w biurze i jak go urządzisz? Zastanawiałeś się co chcesz w życiu spróbować? Jakie masz marzenia, cele, pragnienia? Podczas ustalania odpowiedzi na każde z tych pytań musimy się zastanowić, czyli użyć naszej kreatywności oraz wyobraźni i stworzyć koncepcję, pomysł, który nam pasuje.

W sferze zawodowej, zależy nam na pozyskaniu nowych pomysłów związanych ze sprzedażą produktu, ulepszeniem usługi, kontaktu i podejścia do współpracowników. Innowacyjne, wychodzące naprzeciw klientom firmy i produkty wyróżniają się na tle dużej w tych czasach konkurencji, mającej udziały w większej części rynku, wiernych fanów i uwagę mediów.

Wielu badaczy wymienia kreatywność jako jedną z kluczowych kompetencji miękkich XXI wieku, a wręcz jako umiejętność dającą gwarancję przetrwania. Żyjemy w czasach, w których ważne jest poszukiwanie nowych pomysłów, rozwiązań problemów i sposobów pracy. Dzisiejszy świat jest bardzo zmienny i nieprzewidywalny, dlatego pomysłowość i elastyczność są niezbędne do funkcjonowania na rynku pracy.

Ustaliliśmy, że kreatywność jest ważna, ale kim dokładnie jest kreatywna osoba? Czym musi się wykazywać, jakie cechy posiadać?

Czy to osoba, która potrafi jak z rękawa wyrzucić kilkanaście pomysłów na minutę? Zawsze posiada natchnienie twórcze? Wybitna jednostka, która co chwilę doznaje olśnienia, jest błyskotliwa, dynamiczna?

Tak według wielu z nas powinna wyglądać osoba kreatywna. A jak jest naprawdę?

Warto zdjąć czar z pojęcia kreatywności jako daru od Boga, którego posiadaniem mogą szczycić się tylko wybrańcy. Nie jest to ekskluzywny dar, zwany również natchnieniem,  przypisywany tylko wielkim artystom. Kreatywne myślenie i tworzenie innowacji to zestaw umiejętności, które można rozwinąć poprzez praktykę. Jest narzędziem twórczego myślenia, generowania i oceny pomysłów. Kreatywność jest wpisana w naturę człowieka, którą emanuje już od dzieciństwa. Jako istoty myślące nie tylko reagujemy na to, co się dzieje w otoczeniu, ale też jesteśmy istotnym źródłem wszelkich zmian.

Osoba kreatywna starając się wychodzić “poza schematy”, burzy ramy wyuczonego sposobu myślenia i działania. Przez lata uważano, że kreatywność to dar właściwy tylko dla wybranych osób i ich profesji, takich jak pisarze, artyści, architekci, projektanci, naukowcy czy przedsiębiorcy.

Podsumowując i potwierdzając powyższe twierdzenia warto w tym momencie przytoczyć jedną znaną może większości z Was historie ...

Albert Einstein - fizyk i filozof, laureat Nagrody Nobla w dziecięcych latach nie okazywał żadnych przejawów geniuszu, bardzo późno zaczął mówić, był typem samotnika, nie lubił bawić się z innymi dziećmi, na lekcje uczęszczał sporadycznie, nauka sprawiała mu liczne problemy, a po ukończeniu studiów miał kłopoty ze znalezieniem pracy. Nie był cudownym dzieckiem o niesamowitych zdolnościach przejawianych od urodzenia.

Dopiero w wieku trzydziestu sześciu lat wymyślił słynną teorię względności, która przyniosła mu sławę. Dziś nazwisko "Einstein" stało się synonimem słowa geniusz, chociaż początki jego życia nic na to nie wskazywały. Warto wspomnieć, że jest autorem słów, które są istotą rozważań o kreatywności: „Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajduje się taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to robi".

Każdy z nas rodzi się jako kreatywna dusza i może tą umiejętność rozwijać przez całe życie. Potencjał twórczy, z jakim przychodzimy na świat jest ogromny. Tylko od nas zależy czy go wykorzystamy, a warto to robić, ponieważ kreatywność jest istotnym narzędziem w wielu zawodach i dziedzinach, zwłaszcza w branży reklamowej.

Oczywiście zgodnie z teorią ewolucji “organ nieużywany zanika” musimy pielęgnować swoje umiejętności, ponieważ w życiu bez ćwiczeń, praktyki i doświadczenia nic samo się nie stworzy. Pamiętaj, że kreatywność mamy w sobie, a to czy ją wyćwiczymy i będziemy chcieli rozwijać zależy jedynie od nas samych.


Autor: Laura Bryk - architekt przestrzeni informacyjnych, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego.

powrót do listy